Het Nederlandse marktaandeel van Internet Explorer, de browser van Microsoft, zakt naar een historisch dieptepunt van 68,1% in het eerste kwartaal van 2010. Ondanks de krimp, wordt de inmiddels bijna 10 jaar oude Internet Explorer 6 nog steeds meer gebruikt dan Google Chrome.

Firefox

marktaandeel-browsers-q1-2010Op 21 januari werd Firefox 3.6 gelanceerd en in het eerste kwartaal van 2010 haalde Firefox een marktaandeel van 18,6%. Een sterke groei ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010 toen de browser een marktaandeel had van 15,1%.

Safari

Safari blijft doorgroeien en de browser van Apple is inmiddels groter dan IE6 en daarmee de derde meeste gebruikte browser in Nederland.

Chrome

Chrome werd in het eerste kwartaal van 2010 nog agressiever gepromoot dan het kwartaal ervoor. Met meer billboard advertenties, een site takeover van Nu.nl en tientallen andere groot aangepakte campagnes is het Google gelukt om de marktpositie van Chrome sterk te vergroten. Vorig jaar haalde Google haar doelstellingen niet met betrekking tot het marktaandeel van Chrome. De browser met het meeste marketingbudget heeft in het eerste kwartaal van 2010 een gigantische groei doorgemaakt en haalde een marktaandeel van 5,7%.

Marktaandeel browsers Nederland Q1 2007 t/m Q1 2010

[grafiek name=”browseraandelen”]

De data is gebaseerd op ruim 550.000 unieke bezoekers uit Nederland, binnen ons eigen netwerk, verdeeld over een breed aantal websites en gemeten via Google Analytics.