2009 was een bijzonder jaar voor browsers. Naast de strijd om aandeel tussen Internet Explorer en Firefox, zagen wij een sterke opkomst van Google Chrome en Safari.

marktaandeel browsersOndanks de lancering van IE8, verloor Microsoft in 2009 een groot deel van haar marktaandeel. Van 79,3% eind 2008 naar 71,3%.

Firefox, de tweede belangrijkste speler, groeide van 15,1% naar 16,5%. Een groei van 9,3%, maar de groei van Firefox begint af te nemen.

Met de toenemende populariteit van de iPhone en Macbooks, nam ook het marktaandeel van Safari toe. Hun marktaandeel steeg van 4,1% eind 2008 naar 6,4% eind 2009. Een sterke groei van 56,1%

2009 had het jaar van Google Chrome moeten worden, maar dat werd het niet. Google had grote verwachtingen toen ze in september 2008 hun eigen browser lanceerden. Naast vele persberichten, artikelen in het ANP, een grote box op de Google homepage, promotie via Google Adwords en zelfs reclame in kranten, bladen en op billboards langs de weg, eindigde Google Chrome met een marktaandeel van 3,5%. Hiermee is het echter wel de snelst groeiende browser met een indrukwekkende groei van 775%.

Opera blijft de vooruitstrevende onbekende browser en schommelt al jaren tussen de 0,5% en 1,0% marktaandeel.

Q1 2007 t/m Q4 2009

[grafiek name=”browseraandelen”]

2010

Dit jaar wordt een spannend jaar. Onze verwachting is dat Internet Explorer richting de 63% zal gaan en dat Firefox rond de 18% zal blijven steken. De groei van Safari is eruit en de browser zal langzaam doorgroeien naar 8%. Opera zal goed scoren in de mobiele markt, maar als desktop browser zal het zijn zoals altijd en schommelt opera rond de 1,0%.

Ondanks de miljoenen aan marketingbudget, zal Google Chrome niet de tweede browser worden. Toch verwachten wij dat Google Chrome richting de 10% zal gaan, ten kosten van Firefox en Internet Explorer.

Een aantal vragen voor de desktop browser oorlog van 2010 zijn. Zal IE9 dit jaar gelanceerd worden? Gaat Google Chrome het grote publiek bereiken? Zal IE6 eindelijk sterven na bijna 9 jaar dienst?

Eén ding waar wij van overtuigd zijn, met de sterke opkomst van mobiele internet in 2010, liggen de kansen op het gebied van mobiele browsers.

De data is gebaseerd op ruim 480.000 unieke bezoekers uit Nederland, binnen ons eigen netwerk, verdeeld over een breed aantal websites en gemeten via Google Analytics.